W
T
O

Official Documents Analysis Documents
Calls  

O
M
C

Documents officiels Documents d'analyse
Appels  

L’OMC de Seattle vers Doha
20 mois de négociations multilatérales pour le lancement d’un nouveau cycle commercial (Février 2000-Septembre 2001)
Un des principaux défis auquel nous avons à faire face est de présenter un visage humain pour ce que nous faisons, de nous en expliquer bien mieux et de devenir moins opaque. L'OMC, comme le "big business", s'est vu fortement identifié au démon de la mondialisation. On nous représente comme l'ombre d'un gouvernement mondial, contraignant au changement, mettant les profits au-dessus de toute autre considération, détruisant les modes de vie traditionnels...  (Conférence de Mike Moore, Secrétaire Général de l’OMC, à Interlaken (Suisse) le 5/7/2001)
>>>

Sale of the Century? Proposals for a Positive Sustainable Trade Agenda
"Trade should be gender-fair, equitable, environmentally sustainable, and just. There should be a redistribution of resources and power from the rich to the poor." FOEI groups in Asia, Pacific, Oceania
>>>

Non à la marchandisation du monde. Non à la soumission aux transnationales
Après seulement 6 ans et demi d’existence, l’Organisation mondiale du commerce (OMC), qui compte actuellement 142 Etats membres, affiche un triste bilan : déstabilisation des productions agricoles vivrières des pays en développement ; subordination de la préservation de l’environnement, de la sécurité sanitaire et alimentaire et des droits économiques et sociaux à l’idéologie libre-échangiste et aux intérêts des entreprises transnationales ; brevetage du vivant ; allongement généralisé de la durée des brevets à 20 ans, contre les intérêts, parfois vitaux, d’une large majorité de l’humanité, etc
>>>

The charge of the trade brigade
The United States wants this new agreement, now more than ever. And it is counting on the strong global support for its war on terrorism to revive its failed trade agenda. Robert Zoellick, U.S. Trade Representative, equates support for free trade with the fight against terrorism. Declaring that free trade "promotes the values at the heart of this protracted struggle," he has launched a drive to persuade Congress to grant the President "fast-track" authority.
>>>

La charge de la brigade commerciale
Les Etats Unis désirent ces nouveaux accords plus que jamais. Ils peuvent désormais compter que l’important soutien à sa guerre contre le terrorisme soit bénéfique à leurs projets économiques. Robert Zoellick, représentant des Etats Unis pour le commerce extérieur, ne peut dissocier lutte contre le terrorisme et soutien au libre-échange. Déclarant que le libre-échange "promeut les valeurs qui sont au cœur de cette lutte de longue haleine", il a lance une campagne pour que le congrès accorde des pouvoirs spéciaux au Président.
>>>

Rapport - Sur l'ouverture et la Démocratie dans le commerce international.
La politique commerciale est la plus ancienne des politiques extérieures communes de l’UE. Il y est question d’intérêts économiques et de compétition, mais pas uniquement. Par son biais, l’UE dit beaucoup de sa vision du monde et notamment des relations entre le Nord et le Sud. Elle affirme aussi une conception du partage entre ce qui relève du marché et ce que les sociétés doivent pouvoir faire relever d’autre principes comme la solidarité. Cette politique doit être porteuse des valeurs et des objectifs fondamentaux de l’Union. C’est pourquoi l’UE doit placer au centre de ses objectifs la mise en place d’un commerce juste et équitable, d’un système multilatéral démocratisé, d’une OMC réformée et d’un nouvel équilibre des règles internationales qui place les droits humains et sociaux, la protection de l’environnement, le principe de précaution et le développement durable, au-dessus d’une vision étroite des intérêts commerciaux.
>>>

La Banque mondiale est contre l'OMC
Brouillon d'un rapport de recherche sur les politiques "Globalisation, croissance et pauvreté : faits, craintes et programme d’action" La circulation de ce document est restreinte et il ne doit être utilisé que par les récipiendaires dans l'exercice de leurs fonctions officielles. Official Use Only SecM2001-0505
>>>
The World Bank is against the WTO
Draft Policy Research Report “Globalization, Growth and Poverty: Facts, Fears and an Agenda for Action” This document has a restricted distribution and may be used by recipients only in the performance of their official duties. Official Use Only SecM2001-0505
>>>

Qatar: WTO Ministerial - Ministérielle OMC

Crisis in WTO Talks!
The strategy seems to be that the US and EC are trying their utmost to get a consensus with the group of 20-25 countries in the Green Room-type consultations on the text, and then presenting it to the others on a take-it or leave-it basis, with the use of threats on various levels to isolate and pressure countries into acquiesce.
>>>

Sur la Déclaration Ministérielle et le texte sur l’application des Accords (Brèves d'OMC)
Le préambule fait également une brève mention du monde du travail, mais toute autre référence se rapportant à ce sujet reste absente du corps du texte. Il se contente de réaffirmer le soutien de l’OMC aux normes sociales de base selon l’OIT et prend note des travaux en cours de cette organisation sur les dimensions sociales de la mondialisation.
>>>

Transatlantic Business Dialogue (TABD) 2001 CEO Report
The launch of a New Round of multilateral trade negotiations in Doha is a top priority for the transatlantic business community, from multinational corporations to small business. Governments, consumers, business, and other parts of civil society cannot allow the liberalisation process to lose momentum if we expect to advance the social and economic development objectives that have been the focus of so much attention since the 3rd Ministerial Meeting in Seattle in 1999. The TABD calls upon the U.S. and EU Administrations to demonstrate common leadership and unite countries through the joint pursuit of closer trade ties.
>>>

Debate on India's stand at Doha
India's stance against the new round of WTO talks is seen by some as the righteous action of an independent nation. But the risk is that in defending its principles, India could end up sacrificing its interests. And if the new round is launched at Doha, many will say that we buckled under US pressure, as they did when we invited the Pakistani dictator, General Pervez Musharraf, to India.
>>>

Débat sur la position de l'Inde à Doha
La prise de position de l’Inde contre le nouveau cycle de négociations de l’O M C a été considérèe par certains comme étant l’attitude correcte pour un pays indépendant. Toutefois, en défendant ses principes,l’Inde risque de sacrifier ses intéréts. En plus,si ce nouveau cycle démarre à Doha,il sera dit que nous avons cédé à la pression U S comme nous l’avons fait en invitant en Inde le dictateur pakistanais,Général Pervez Musharaf.
>>>

Comment on the WTO Draft Ministerial Declaration
The draft Declaration is extremely disappointing. It does not meet the demands of global civil society, which has been asking for the correction of all the imbalances and problems generated by the present WTO system and rules, and which has been against the plans by the big powers to launch a New Round that would inject yet more issues into the mandate of the WTO.
>>>
Commentaires sur l’avant-projet de la déclaration ministérielle de l'OMC

Cette première Déclaration est extrêmement décevante. Elle ne répond pas aux exigences de la société civile mondiale, qui demande la correction de tous les déséquilibres et problèmes provenant du système et des lois présents dans l'OMC, et qui est contre les plans des grandes puissances de lancer une Nouvelle Table Ronde qui donnerait encore plus de points à traiter dans le cadre de l'OMC.
>>>

Responses to the Draft Ministerial Declaration: Developing Country Positions on New Issues and the New Round
The following are extracts from the statements presented at the WTO by the Ambassadors or senior officials of several developing countries that expressed opposition to the launching of negotiations on the "new issues" or "Singapore issues" (investment, competition, transparency in government procurement, trade facilitation) and to the establishment of elements of a New Round. The statements were made during the informal WTO General Council meeting held on 2-3 October 2001, to discuss the draft Ministerial Declaration (dated 26 September 2001).
>>>

Is the WTO serious about reducing world poverty?
Strong international rules are needed to manage trade, but the current rules favour the narrow business interests of the powerful economies and their large corporations, at the expense of poor men and women. Governments must turn this around, and take action to place people at the centre of trade policy-making.
>>>

Clean text for WTO ministerial; dirty slap in face of Africans
The Draft Ministerial Declaration prepared by the Chairman of the General Council of the World Trade Organisation as a basis for preparations towards the forthcoming Fourth WTO Ministerial Conference has earned the reputation of being a "clean" text. That is is to say it is uncontentious, with few of the brackets and alternative formulations associated with texts for international negotiation. For African countries, however, this "clean" text constitutes a dirty slap in the face.
>>>

From Mexico to Geneva to Singapore: Will 142 Members Count in the Final Ministerial Declaration of the WTO?
The draft texts for both Implementation Issues and the Ministerial Texts of the World Trade Organisation (WTO) were discussed last week in Geneva. On Monday, October 1, many countries made statements about their dissatisfaction with the implementation text and on October 2, they made general statements about their reaction to the proposed draft ministerial declaration.
>>>

WTO & GATS - OMC & AGCS

L'AGCS: Un nouveau rendez-vous de résistance pour les mouvements sociaux
Confronté aux critiques, Pascal Couchepin s'en est récemment défendu: L'AGCS, a-t-il dit, n'aurait aucune influence sur notre législation, car «tout Etat (…) a le droit de légiférer de manière autonome au chapitre des services». Peut-être le ministre a-t-il voulu simplement dire que le processus de libéralisation est tellement avancé déjà en Suisse que la législation continuera à être modifiée pour satisfaire les exigences des grands groupes industriels et financiers, que l'AGCS soit adopté ou non…
>>>
GATS: A new rallying point for social movements.
In reply to critics, Pascal Couchepin, Federal Councillor and Head of the Economic Affairs Department, defended himself by stating that the GATS wouldn’t influence Swiss legislation since “each state is free to legislate autonomously as far as services are concerned”. Perhaps, what the minister was simply trying to say was that the liberalisation process was already so far advanced in Switzerland that legislation would continue to be adapted to suit the requirements of the major industrial and financial groups, regardless of whether the GATS was adopted.
>>>

Préparation de la IVe Conférence Ministérielle de Doha. Spécial “ AGCS ”
À cinq semaines du début de cette Conférence qui, après l’échec de celle de Seattle, devrait lancer un nouveau cycle de négociations commerciales internationales, où en est l’Organisation Mondiale du Commerce (OMC), quels sont les rapprochements amorcés depuis un an et demi, comment se positionne ATTAC face à cette nouvelle confrontation entre société civile et mondialisation néo-libérale dont l’OMC est l’instrument ?
>>>

GATS: Challenges for African Countries
The GATS ‘deal’ was therefore seducing, making its framework seem very easy and straight-forward. With the help of consultants, the African countries identified sectors that they considered at the time to be worth opening up and they committed themselves in a good number of services sectors and particularly the tourism, business, financial and communication services. Given the flexibility of the framework, one would anticipate easy delivery, but is that so for the African countries?
>>>

WTO & Health - OMC & Santé

Médicaments contre le sida : l’OMC méprise les malades
Il y a quelques jours, Mike Moore, directeur général de l’OMC, adressait a Act Up-Paris, signataire de la lettre ouverte, un fax s’indignant de notre détermination et de nos méthodes, mais évitait soigneusement de se positionner sur la question de l’accès aux génériques.
>>>

WTO & Human Rights - OMC & Droits humains

UN Body Warns against Conflicts between Trade-related Agreements and Human Rights and Supports New Mechanism to Review Violations of Economic and Social Rights
Three weeks after the massive anti-globalization protests in Genoa and after two days of intense discussion on globalization and human rights, the UN Sub-Commission on the Promotion and Protection of Human Rights has adopted three resolutions calling into question the impact of key aspects of the globalization process on human rights.
>>>

Intellectual property and human rights
Aware of the World Trade Organization Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS) and of its current review by the World Trade Organization Council for TRIPS and, in particular, of the recent special discussions in the Council on the provisions of the TRIPS Agreement related to public health issues and of the forthcoming Ministerial Conference of the World Trade Organization to be held in Doha in November 2001
>>>

Liberalization of trade in services, and human rights
Recognizing the potential human rights implications of liberalization of trade in services, including under the framework of the General Agreement on Trade in Services (GATS)
>>>

Globalization and its impact on the full enjoyment of all human rights
Reaffirms the importance and relevance of human rights obligations in all areas of governance and development, including international and regional trade, investment and financial policies and practices, while confirming that this in no way implies the imposition of conditionalities upon aid to development
>>>

 

up